lördag 19 juli 2014

Skördetiden den bästa tiden


( Nakenfröpumpan blommar.)

Nu börjar den. Skördetiden. Den bästa tiden på sommarn enligt mig. Den tiden när man får 6 liter jordgubbar dagligen, och när man märker att man inte behöver handla annat än mejeri produkter från butiken. Det känns som fulländad lycka när jag får servera min familj det vi själva odlat.

Jag brukar fråga min man om det inte var extra god mat idag när 90% av maten kom från vår egen gård? Han brukar väl tycka att njaa, visst var den god. Men för mig blir det ännu godare ( fast den smakar som annars) eftersom jag vet var och hur den är odlad. Jag vet att min vitkål inte har odlats brevid en landsväg, jag vet att det är våra ekologiska kor och hönor som har gödslat jorden. Jag vet att de inte är någon som kan lura mig att maten är ekologisk trots att den inte är det. Samtidigt har jag lärt mina barn hur man odlar sin egna mat, och att mat inte kommer sådär bara från butikshyllorna.

 Jag vet att jag får servera min familj färsk näringsrik ekologisk mat. Då blir maten extra extra god. Det är fulländad lycka för mig.

 En odlingslåda har jag fått bura in med hönsgaller för att stänga ute hönsen. I den växer ruccola, spenat, plocksallad och persilja.
 Dillen är redo för skörd. Den brukar jag bara klippa i bitar och förvara i glasburk i frysen. Färsk dill är sjukt gott i sallad, yoghurt och klassikern dillkött får man inte glömma, skulle vara kul med en vegetarisk variant på den.
 Broccolin har vi börjat skörda. Mums säger jag bara, smakar inte alls lika som den från butiken. Färsk broccoli smakar lite som färsk sparris, lite ärtigt. Jättegott!
 Vitkålen är redo för skörd. Här ska göras surkål minsann.
 Lök, grönkål. lila grönkål, vitkål, broccoli, purjulök, vaxböna, frilandsgurka bondböna och ärtor växer här.
 Eftersom jag inte hade hjärta att stänga in hönsen trots att de förstört mina bön och ärtplantor 2 gånger var jag tvungen att hitta på ett system. Först hade jag duk på, men sen var jag tvungen att ta bort duken eftersom plantorna behövde stöd. Då passade hönsen på och krafsa så hälften av ärt och bön skörden förstördes.

Jag fick helt enkelt så igen.
Sedan burade jag in varje planta med pinnar. Det har faktiskt funkat och hållit hönsen borta från plantan. Sen att hönorna är i gångarna och krafsar och gödslar gör inte så stor skada.
Här växer både svartrot och palsternacka.
Ärterna blommar, så snart får vi mumsa i oss ärter.

Detta odlingsår har inte varit det lättaste. Då juni var så kall och bjöd på minusgrader om nätterna. Detta bidrog till att en del frös bort, så som gurkplantor, ärter, bönor och zucchini. Så de fick jag så igen. Så skörden kommer lite senare än vanligt.

Men huvudsaken är att man får grönsaken :), d.v.s skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar