lördag 12 december 2015

Mjölk direkt till dörren


Något jag saknat sedan våren är. Obehandlad mjölk direkt från bondgården.
Ännu på våren hämtade vi mjölk av en småskalig mjölkbonde, men han blev tvungen att sluta eftersom han inte uppfyllde EU:s krav på antal djur. De är så sorligt att småskalighet inte får finnas inom EU, alla ska vara stora producenter. Vilket jag tror inte är hållbart i framtiden.

Men hursom helst, så nu får vi åter igen obehandlad mjölk direkt från bonden. Denna gång levereras den direkt till dörren från grann kommunen. Först var vi tveksamma att ta mjölk så långt ifrån eftersom de finns några mjölkbönder här i byn. Men samtidigt köper jag ekomjölk från butiken så har den mjölken färdats längre, i och med transport från bondgården till mejeriet och därifrån vidare till butiken, som jag sedan måste åka till 2 gånger i veckan, bara för att fylla på med ny mjölk. Dessutom skapar jag massa avfall i och med att köpa mjölkkartonger från butiken.

Men nu slipper vi det där och får zero waste obehandlad mjölk i egna återbrukade glasflaskor. Himla smidigt, de ända jag behöver hålla koll på är att sätta ut tomma rena glasflaskor innan mjölkbudet kommer. Himla gott och mycket nyttigare med obehandlad mjölk. Synd att jag är laktosintolerant så jag kan inte avnjuta denna mjölk, men övriga i familjen kan det. Men mest tacksam är jag att slippa mjölkkartongerna.

Bor du i Kvevlax, Maxmo, Vörå, Oravais, Pensala, eller Jeppo tycker jag du ska gå och bekanta dig med Östmans gård. Här hittar du länken.



1 kommentar:

  1. Hej o tack för en trevlig blogg!
    Verkar som om fler o fler upptäcker opastöriserad mjölk, kul! Dricker själv endast sådan sedan ett par år tillbaka(är även uppväxt på sådan :-)
    Många laktosintoleranta tål faktiskt opastöriserad mjölk därför att enzymet laktas finns kvar i just den mjölken(enzymet dör vid pastörisering). Om enzymet finns kvar bryter det ner stora delar av laktosen, därav tål många laktosintoleranta just opastoriserad mjölk!
    Så, om du inte provat kan det kanske vara värt ett försök...

    SvaraRadera