onsdag 5 oktober 2016

Skörda in i de sista

 Vi har nu haft kraftiga frostnätter här med natt temperaturer på -5 grader. Men för två dagar sedan han jag skörda de känsligaste som fanns kvar (ännu växer purjo, persilja, mangold, grönkål, vintersallad, någon syra, samt rotfrukter ). Vitkålstammarna som lämnats kvar gav flera fina mini kålhuvuden per planta, de ska bli smörstekt kål, till fyllning i creps.

Ja hade en zucchini planta i växthuset vars sista frukter jag skördade 4 oktober.

 I mitten av september sådde jag spenat i tråg i växthuset, de har kommit igång fint. Men blir de kallare dags temperaturer ska de nog tas innomhus eftersom jag inte har någon tillägsvärme i växthuset.
 Samtidigt sådde jag smörgåskrasse och vintersallad. De har grott, men hoppas de hinner ge skörd, vintersalladen kommer iaf att övervintra, så om inte annat så till våren.
Några vitkålshuvuden har jag planterat i växthuset. De hinner knappast bli några stora fina huvuden, men kronbladen går även att äta, och är t.o.m närngsrikare. Persiljan brevid hoppas jag kunna skörda ganska långt in på vintern.


Mitt mål är att nästa år kunna förlänga sässongen längre. Men redan i år ska jag satsa på innomhusodling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar